بیمه ما شعبه گرگان

بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان بیمه ما یکی از رشته‌های اصلی بیمه مسئولیت حرفه‌ای به شمار می‌رود، که امروزه مورد توجه دست اندرکاران طب و پزشکی قرار گرفته است. نیک می‌دانید مسئولیت پزشکی، عبارت است از مسئولیت قضایی، قانونی، حقوقی انتظامی‌‌و کیفری پزشک یا خدمات دهنده درمانی در برابر بیمار یا دریافت کننده خدمات درمانی، در رابطه با هرگونه کوتاهی و خطا، اعم از عمدی و سهوی در درمان یا اقدامات درمانی و افشاء اسرار و اطلاعات پزشکی بیمار محسوب می‌‌گردد. و مسئولیت مدنی حرفه‌ای یک پزشک عبارتست از مسئولیتی که به موجب قانون برای صاحبان حرف پزشکی و مشاغل وابسته به آن مانند پیراپزشکی در مقابل کسانی که در اثر فعالیت حرفه‌ای پزشکان با پرسنل آن‌ها دچار خسارت شده اند بوجود می‌‌آید. ویژگی اصلی آن این است که زیاندیده به واسطه تخصص و حرفه پزشک دچار زیان شده است.

موضوع بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان

موضوع این بیمه نامه مطابق با ماده سه آیین نامه 82 شورایعالی بیمه عبارتست از جبران خسارت‌‌‌های ناشی از مسئولیت مدنی حرفه‌ای پزشک در قبال اشخاصی که بعلت، خطا، اشتباه، غفلت یا قصور وی در انجام امور درمانی یا پزشکی دچار صدمات جسمانی یا روانی گردند و یا فوت نمایند. جهت تبیین بهتر موضوع این بیمه نامه لازم است از نظر حقوقی برخی تعاریف مندرج در فوق را بررسی نماییم.

خطای پزشکی

در تعریف خطای پزشکی آمده است، قصور خدمت یا ارتکاب عمل اشتباه در برنامه ریزی یا اجرا که بطور بالفعل یا بالقوه موجب یک نتیجه ناخواسته مثل فوت یا نقص عضو گردد.

قصور پزشکی

قصور پزشکی مترادف است با غفلت یا خطایی که از روی سهو صورت پذیرد.

اهداف و کلیات بیمه نامه پزشکان و پیراپزشکان(بیمه ما)

بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان را در قبال بیماران یا درمان پذیرایی که به علت خطا، غفلت و یا کوتاهی پزشکان و پیراپزشکان در انجام امور پزشکی دچار صدمه فیزیکی، روانی یا حتی فوت شوند تحت پوشش قرار می‌‌دهد. بر اساس قوانین حاکم بر بیمه و شرایط عمومی‌‌ این بیمه نامه، با پرداخت حق بیمه یا پیش پرداخت مورد توافق در شرایط خصوصی بیمه نامه تعهدات این بیمه نامه آغاز و آثار آن تا چهار سال بعد از صدور بیمه نامه قابل بررسی خواهد بود. بدین معنی که کلیه دعاوی بیماران و یا ذوی‌الحقوق آن‌ها علیه پزشکان و پیراپزشکان به مدت چهار سال پس از انقضای تاریخ بیمه نامه مشمول پوشش بیمه‌ای می‌باشد به شرط آن که معالجه یا عمل جراحی در مدت اعتبار بیمه نامه صورت گرفته باشد.

به دلیل ارتباط قوانین جاری کشور(خصوصا قانون دیات) در رسیدگی به دعاوی حقوقی علیه پزشکان حدود پوشش بیمه‌ای بیمه نامه باید متناسب با قوانین موضوعه یاد شده باشد. نگاهی به آمار تلفات و زیان‌هایی که در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌‌های خصوصی ، به بار می‌‌آید، حاکی از خطرات بزرگی است که یک پزشک با آن روبروست. چنانکه می‌‌دانیم، زیان‌‌های مادی وارده بر پزشک ، به دلیل مسئولیت او، موجب خسارات مادی زیادی برای پزشک می‌‌گردد. با این وجود ، بسیاری از پزشکان، به دلیل بی اطلاعی از قوانین و مقررات حاکم بر حرفه خود نمی‌‌توانند از حقوق خود دفاع کنند.

از مزایای اصلی بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان که توسط شرکت س‌هامی‌‌بیمه ایران ارائه می‌گردد در این است که این شرکت مبلغ خسارت را پس از احراز مسئولیت بیمه‌گذار قبل از صدور رأی در مراجع قضایی پرداخت و موضوع دعوای خسارت را به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل می‌نماید.

در این بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشک در قبال بیماران بیمه می‌‌گردد. به عبارت دیگر چنانچه پزشک بغیر عمد یعنی بعلت خطا، اشتباه یا غفلت و قصور در انجام معالجه، تجویز نادرست و اعمال جراحی موجب صدمات جسمانی یا روانی یا فوت بیمار گردد و طبق قانون مسئول شناخته شود بیمه گر آن را جبران خواهد نمود. نکته حائز اهمیت آنکه دستیاران پزشک و همچنین کلیه کسانی که (پرستار، تکنسین) به دستور پزشک انجام وظیفه می‌‌نمایند نیز تحت پوشش این بیمه نامه می‌‌باشند.

استثنائات بیمه مسئولیت حرفه پزشکان و پیراپزشکان

  • خسارات معلول عوامل زیر از شمول تعهدات بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان خارج است:
  • خسارات ناشی از جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و عوامل دیگر از این قبیل.
  • هر نوع خسارتی که منشاء آن تشعشعات یونیزه کننده رادیواکتیو و انرژی هسته‌ای باشد مگر اینکه استفاده از این قبیل موارد جهت معالجه بیماری ضروری باشد.
  • خسارات ناشی از عمد و تقلب بیمه گذار.

نکات بسیار مهم در بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان

بیمه گر علاوه بر پرداخت دیه به زیان دیده، متعهد پرداخت هزینه دادرسی نیز می‌‌باشد البته تا سقف تعهد مندرج در بیمه نامه برای هر بیمار.

در صورتی که پزشک از سوی مراجع قانونی محکوم به پرداخت دیه شود. تعهد بیمه گر محدود به پرداخت معادل ریالی ارزانترین نوع دیه از انواع مجری مذکور در قانون دیات می‌‌باشد.

از موارد قابل توجه، تعهد بیمه گر نسبت به پرداخت ظرف مهلت معین حداکثر 15 روز پس از دریافت اسناد و مدارک مورد نیاز که در امر بازاریابی برای فروش بیمه نامه پزشکان بسیار جاذبه دارد و از طرف دیگر از دفع وقت توسط بیمه گر جلوگیری می‌‌نماید.

در خصوص وجود بیمه مضاعف، ابتدا بیمه گر اول بایستی خسارت را رسیدگی و تسویه نماید منظور از بیمه گر اول، بیمه گری است که بیمه نامه صادره توسط وی از لحاظ تاریخ صدور در بیمه نامه دیگر تقدم دارد. مسئولیت بیمه گر دوم حداکثر معادل مازاد خسارت تأدیه شده توسط بیمه گر اول می‌باشد.

پزشک بدون موافقت کتبی بیمه گر حق مصالحه با زیاندیده و یا اقرار به مسئولیت را ندارد.

اصلی بیمه مسئولیت حرفه‌ای به شمار می‌رود، که امروزه مورد توجه دست اندرکاران طب و پزشکی قرار گرفته است. نیک می‌دانید مسئولیت پزشکی، عبارت است از مسئولیت قضایی، قانونی، حقوقی انتظامی‌‌و کیفری پزشک یا خدمات دهنده درمانی در برابر بیمار یا دریافت کننده خدمات درمانی، در رابطه با هرگونه کوتاهی و خطا، اعم از عمدی و سهوی در درمان یا اقدامات درمانی و افشاء اسرار و اطلاعات پزشکی بیمار محسوب می‌‌گردد. و مسئولیت مدنی حرفه‌ای یک پزشک عبارتست از مسئولیتی که به موجب قانون برای صاحبان حرف پزشکی و مشاغل وابسته به آن مانند پیراپزشکی در مقابل کسانی که در اثر فعالیت حرفه‌ای پزشکان با پرسنل آن‌ها دچار خسارت شده اند بوجود می‌‌آید. ویژگی اصلی آن این است که زیاندیده به واسطه تخصص و حرفه پزشک دچار زیان شده است.

موضوع بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان

موضوع این بیمه نامه مطابق با ماده سه آیین نامه 82 شورایعالی بیمه عبارتست از جبران خسارت‌‌‌های ناشی از مسئولیت مدنی حرفه‌ای پزشک در قبال اشخاصی که بعلت،خطا،اشتباه،غفلت یا قصور وی در انجام امور درمانی یا پزشکی دچار صدمات جسمانی یا روانی گردند و یا فوت نمایند.جهت تبیین بهتر موضوع این بیمه نامه لازم است از نظر حقوقی برخی تعاریف مندرج در فوق را بررسی نماییم

خطای پزشکی

در تعریف خطای پزشکی آمده است،قصور خدمت یا ارتکاب عمل اشتباه در برنامه ریزی یا اجرا که بطور بالفعل یا بالقوه موجب یک نتیجه ناخواسته مثل فوت یا نقص عضو گردد.

قصور پزشکی

قصور پزشکی مترادف است با غفلت یا خطایی که از روی سهو صورت پذیرد.

اهداف و کلیات بیمه نامه پزشکان و پیراپزشکان

بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان را در قبال بیماران یا درمان پذیرایی که به علت خطا، غفلت و یا کوتاهی پزشکان و پیراپزشکان در انجام امور پزشکی دچار صدمه فیزیکی، روانی یا حتی فوت شوند تحت پوشش قرار می‌‌دهد. بر اساس قوانین حاکم بر بیمه و شرایط عمومی‌‌این بیمه نامه،با پرداخت حق بیمه یا پیش پرداخت مورد توافق در شرایط خصوصی بیمه نامه تعهدات این بیمه نامه آغاز و آثار آن تا چ‌هار سال بعد از صدور بیمه نامه قابل بررسی خواهد بود.بدین معنی که کلیه دعاوی بیماران و یا ذوی‌الحقوق آن‌ها علیه پزشکان و پیراپزشکان به مدت چ‌هار سال پس از انقضای تاریخ بیمه نامه مشمول پوشش بیمه‌ای می‌باشد به شرط آن که معالجه یا عمل جراحی در مدت اعتبار بیمه نامه صورت گرفته باشد.

به دلیل ارتباط قوانین جاری کشور (خصوصا قانون دیات) در رسیدگی به دعاوی حقوقی علیه پزشکان حدود پوشش بیمه‌ای بیمه نامه باید متناسب با قوانین موضوعه یاد شده باشد. نگاهی به آمار تلفات و زیان‌هایی که در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌‌های خصوصی، به بار می‌‌آید، حاکی از خطرات بزرگی است که یک پزشک با آن روبروست. چنانکه می‌‌دانیم، زیان‌‌های مادی وارده بر پزشک، به دلیل مسئولیت او، موجب خسارات مادی زیادی برای پزشک می‌‌گردد. با این وجود، بسیاری از پزشکان، به دلیل بی اطلاعی از قوانین و مقررات حاکم بر حرفه خود نمی‌‌توانند از حقوق خود دفاع کنند.

از مزایای اصلی بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان که توسط شرکت سهامی‌‌ بیمه ایران ارائه می‌گردد در این است که این شرکت مبلغ خسارت را پس از احراز مسئولیت بیمه‌گذار قبل از صدور رأی در مراجع قضایی پرداخت و موضوع دعوای خسارت را به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل می‌نماید.

در این بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشک در قبال بیماران بیمه می‌‌گردد. به عبارت دیگر چنانچه پزشک به غیر عمد یعنی بعلت خطا، اشتباه یا غفلت و قصور در انجام معالجه، تجویز نادرست و اعمال جراحی موجب صدمات جسمانی یا روانی یا فوت بیمار گردد و طبق قانون مسئول شناخته شود بیمه گر آن را جبران خواهد نمود. نکته حائز اهمیت آنکه دستیاران پزشک و همچنین کلیه کسانی که (پرستار، تکنسین) به دستور پزشک انجام وظیفه می‌‌نمایند نیز تحت پوشش این بیمه نامه می‌‌باشند.

استثنائات بیمه مسئولیت حرفه پزشکان و پیراپزشکان

خسارات معلول عوامل زیر از شمول تعهدات بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان خارج است

خسارات ناشی از جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و عوامل دیگر از این قبیل.

هر نوع خسارتی که منشاء آن تشعشعات یونیزه کننده رادیواکتیو و انرژی هسته‌ای باشد مگر این که استفاده از این قبیل موارد جهت معالجه بیماری ضروری باشد.

خسارات ناشی از عمد و تقلب بیمه گذار

نکات بسیار مهم در بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان

  • بیمه گر علاوه بر پرداخت دیه به زیان دیده، متعهد پرداخت هزینه دادرسی نیز می‌‌باشد البته تا سقف تعهد مندرج در بیمه نامه برای هر بیمار.
  • در صورتی که پزشک از سوی مراجع قانونی محکوم به پرداخت دیه شود. تعهد بیمه گر محدود به پرداخت معادل ریالی ارزانترین نوع دیه از انواع مجری مذکور در قانون دیات می‌‌باشد.
  • از موارد قابل توجه، تعهد بیمه گر نسبت به پرداخت ظرف مهلت معین حداکثر 15 روز پس از دریافت اسناد و مدارک مورد نیاز که در امر بازاریابی برای فروش بیمه نامه پزشکان بسیار جاذبه دارد و از طرف دیگر از دفع وقت توسط بیمه گر جلوگیری می‌‌نماید.
  • در خصوص وجود بیمه مضاعف، ابتدا بیمه گر اول بایستی خسارت را رسیدگی و تسویه نماید منظور از بیمه گر اول، بیمه گری است که بیمه نامه صادره توسط وی از لحاظ تاریخ صدور در بیمه نامه دیگر تقدم دارد. مسئولیت بیمه گر دوم حداکثر معادل مازاد خسارت تادیه شده توسط بیمه گر اول می‌باشد.
  • پزشک بدون موافقت کتبی بیمه گر حق مصالحه با زیاندیده و یا اقرار به مسئولیت را ندارد.

 

  • نمایندگی بهنام ایمری  کد 1512
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *